Ikona z chlebem

Zakwas

porady nt. hodowli, wykorzystania i przechowywania zakwasu
bread 2

Pieczywo drożdżowe

proste wypieki, pieczywo na zaczynie
bread 4

Domowa piekarnia

wyposażenie domowej piekarni, dobra mąka, miary i wagi w kuchni
bread 6

Szkolenia z pieczenia

Wspólne pieczenie w małych grupach

Masz pytania?

Jeśli masz pytanie - zadaj je w odpowiednim dziale w komentarzach. Wszyscy mieli na początku podobne problemy i chętnie Ci pomogą.

Odwiedź także mój blog: kuchenne pogawędki

Wasze komentarze

  • Prosty jasny

    Piotr Piotr 20.10.2018 18:29
    Masz rację, też to zauważyłem jednak wolałem się upewnić. Nasze mąki 7.5 mają w okolicach 10%białka plus ...
     
  • Prosty jasny

    MZ MZ 20.10.2018 15:32
    Wg mnie polska mąka 750 ma tak mało białka, ze chleby bochenkowe kiepsko wychodzą. Dlatego zwykle ...
     
  • Prosty jasny

    Piotr Piotr 20.10.2018 12:34
    Mam pytanie, dlaczego niektóre mieszane chlebki są na mące 550 a nie na 750 ???
     
  • Pszenno-żytni z ziemniakami

    Piotr Piotr 19.10.2018 15:06
    Super, dziękuję za radę :)
     
  • Pszenno-żytni z ziemniakami

    MZ MZ 19.10.2018 15:02
    Oczywiście, ze urośnie. Nakładamy ciasta tylko max do 3/4 wysokości. Czyli wody tyle, ile ciasta przed ...

 zdrowy i bardzo smaczny

 

chleb kasza_niepalo

Człowiekowi służy pożywienie najprostsze, jak najmniej przetworzone. Do tego rodzaju produktów należą pełne ziarna zbóż i kasze. Idąc za tym trendem wymyśliłam chleb z dodatkiem kaszy gryczanej. Bardzo smaczny, lekko wilgotny

Uwaga: zbyt duża ilość kaszy lub też użycie do chleba tylko mąki razowej powoduje, że w środku robi się mokra klucha.

Kaszą przed dodaniem do ciasta chlebowego trzeba uprażyć na sypko. Ja robie to zalewając jedną porcją opłukanej kaszy dwoma porcjami wody. Po doprowadzeniu do wrzenia odstawić na maleńkim ogniu w szczelnie przykrytym garnku na minimum pół godziny. Im wolniej prażona kasza tym zdrowsza! Kaszy w torebkach do szybkiego gotowania mówią NIE! Można też kaszą wraz z garnkiem wstawić do stygnącego piekarnika lub starą metodą pod kocyk.

przygotowanie zaczynu - ok. 24 godziny
wyrabianie - 3 minuty
1.wyrastanie ciasta chlebowego - 1 godzina
2. wyrastanie uformowanego chleba - 4-6 godzin
pieczenie - 45 -50 minut

Składniki na zaczyn 400g:

  • 50g zakwasu żytniego 
  • 180g mąki żytniej razowej (typ 2000)
  • 170g wody

 

Sporządzanie zaczynu w 3 etapach, temperatura ok. 26-28°C:

I. etap: mąka 60g + woda 60g + zakwas 50g - wymieszać , odstawić na 6-8 godz.

II. etap: mąka 60g   + woda 50g + ciasto z 1 etapu, wymieszać, odstawić na 8-12 godz.

III.etap: mąka 60g   + woda 60g + ciasto z 2 etapu, wymieszać, odstawić na 4-5godz.

Zaczyn robimy zawsze w nieco większym naczyniu, lekko przykrytym, żeby mógł oddychać i miał miejsce do przyrastania. Przed dodaniem go do ciasta właściwego, powinien podwoić swoja objętość, a potem lekko opaść.

Ciasto chlebowe na ok. 850g bochenek:

  • 400g zaczynu jw.
  • ok. 150g mąki żytniej jasnej typ 720 **
  • 300g kaszy uprażonej na sypko
  • 1 łyżeczka soli
  • 1 łyżeczka mielonego kminku (opcjonalnie)
  • 1-2 łyżeczki miodu

 

Mąką zmieszać z zaczynem, a potem kaszą i resztą dodatków, aby otrzymać dość luźne ciasto. Nie wyrabiać za długo, bo mąka żytnia tego nie lubi! Lekko przykryć i odstawić na około 1 godzinę.

Wyłożyć ciasto do wysmarowanej tłuszczem i wysypanej mąką formy, szczelnie przykryć i pozostawić do wyrośniącia. Ciasto powinno wyrosnąć o ok. 1/3 wysokości. W zależności od temperatury może to trwać od 3 do 6 godzin.

Nagrzać piekarnik do temperatury 230°C. Piekarnik lekko naparować za pomocą spryskiwacza do kwiatów.

Chleb można lekko nakłuć np. widelcem w kilku miejscach. Po 10-15 minutach od włożenia chleba obniżyć temperaturą do 210°C i piec aż do zupełnego zbrązowienia (ok. 40 minut). Po wyjąciu z formy, jeśli wydaje się nam mało stabilny i lekko miękki od spodu można go podpiec luzem w wygasającym piekarniku.

Po wyjąciu wystudzić na kratce, kroić zaś najlepiej dopiero następnego dnia.

* do chleba można użyć zarówno kaszy gryczanej palonej jak i białej niepalonej 

** mąki należy dodać tyle, aby otrzymać niezbyt gąste ciasto, które nie tworzy kuli, ale z łatwością daje się przełożyć do formy łyżką.

chleb kasza_palo

 

 

Komentarze   

0 #29 MZ 2018-02-28 22:27
To jest waga kaszy po ugotowaniu.
Cytować
0 #28 Aldona 2018-02-28 16:12
300g kaszy to waga przed czy po uprażeniu?
Cytować
0 #27 MalgorzataZielinska 2018-02-13 09:49
Tez się cieszę, ze tu jeszcze jestem :lol: :lol:
Cytować
0 #26 tomasz 2018-02-13 09:09
Zatęskniłem za "żytem". Dziękuję, że Pani tu jeszcze jest :)
Cytować
+2 #25 Małgorzata Zielińska 2016-03-06 09:13
Nie poprawie :lol: U mnie w domu tak sie zawsze mówiło na taki rodzaj gotowania kaszy na sypko i przy tym pozostanę. Przepraszam :lol: :-)
Cytować
0 #24 michał 2016-03-05 23:20
Proponuję poprawić fragment o "prażeniu" kaszy.Bo praży się na patelni, na sucho przed wrzuceniem do wody i gotowaniem. Pod kocykiem na pewno się nie "upraży".
Pozdrawiam
Cytować
+1 #23 Małgorzata Zielinska 2015-02-02 11:44
Cytuję Agnieszka:
Witam,
mam pytanie: nie dodaję wody? wszystkie składniki dosyć suche, połączy się to wszystko w luźne ciasto?

Wszystko zależy od konsystencji zaczynu, ktory powinien składać sie mniej wiecej z takiej samej ilosci maki i wody.
Zaczyn jest raczej płynny, wiec liczenie go "na garście" raczej nie ma sensu.
Powinnas wziąć z zakwasu, ktory otrzymałaś 50g i przeprowadzić proces jw.
Cytować
0 #22 Agnieszka 2015-02-02 08:12
Witam,
mam pytanie: nie dodaję wody? wszystkie składniki dosyć suche, połączy się to wszystko w luźne ciasto? I jeszcze jedno pytanko a propo zaczynu: tak mniej więcej to 400 g. to ile to jest objętościowo? garść? dwie? Dostałam zaczyn od koleżanki i chciałam jakoś zorientować się czy go wystarczy. Będę wdzięczna za odpowiedź. Pozdrawiam. Agnieszka
Cytować
0 #21 tomasz 2015-01-11 10:34
Cytuję Małgorzata Zielinska:
Wyglada nieźle. Kamień z serca :-*
Krojenie to dopiero następnego dnia.


Oj tam, oj tam. Po ostudzeniu przez około 2,5 godziny dał się już kroić elegancko :) Fajny wilgotny miąższ z regularnymi dziurkami. Powtórzyłem eksperyment - mniej kaszy około 200 g i odrobina wody do ciasta plus wyrastanie w lodówce przez 9,5 godziny. Smakuje nawet tym, którzy programowo nie jedzą kaszy gryczanej :) I jest to mój absolutny faworyt. Jeszcze raz dziękuję.
Cytować
0 #20 Małgorzata Zielinska 2015-01-09 21:07
Wyglada nieźle. Kamień z serca :-*
Krojenie to dopiero następnego dnia.
Cytować

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Statystyki

Dzisiaj 8

Wczoraj 347

Tydzień 355

Miesiąc 6931

Wszystkich 13347231