Ikona z chlebem

Zakwas

porady nt. hodowli, wykorzystania i przechowywania zakwasu
bread 2

Pieczywo drożdżowe

proste wypieki, pieczywo na zaczynie
bread 4

Domowa piekarnia

wyposażenie domowej piekarni, dobra mąka, miary i wagi w kuchni
bread 6

Szkolenia z pieczenia

Wspólne pieczenie w małych grupach

Masz pytania?

Jeśli masz pytanie - zadaj je w odpowiednim dziale w komentarzach. Wszyscy mieli na początku podobne problemy i chętnie Ci pomogą.

Odwiedź także mój blog: kuchenne pogawędki

Wasze komentarze

  • Chleb żytni razowy

    Piotr Piotr 01.07.2015 12:07
    Wspanialy przepis. I doskonaly chleb. Jest tylko jeden problem. Po wypieku i odczekaniu jeden dzien.
     
  • Skąd się bierze ten kwaśny smak?

    basia basia 29.06.2015 18:16
    Witam, mój zakwas pachnie, a raczej śmierdzi jak farba, albo zmywacz do paznokci, czy to normalne?
     
  • pieczywo bezglutenowe

    Michał Michał 27.06.2015 18:06
    Gluten jest grupą białek zawartych w zbożach (np. przenica). Nie oznacza to, że musimy eliminować ...
     
  • Ze słonecznikiem

    Malgorzata Zielińska Malgorzata Zielińska 27.06.2015 16:56
    Tak, oczywiscie powinno sie udać.
     
  • Ze słonecznikiem

    Paula Paula 27.06.2015 16:38
    Czy ktoś próbował robić ten chleb z mąki pszennej chlebowej? Uda się? Pozdrawiam.

bardzozytni razowy

 

chleb zytni razowy

Komentarze   

0 #79 Piotr 2015-07-01 12:07
Wspanialy przepis. I doskonaly chleb. Jest tylko jeden problem. Po wypieku i odczekaniu jeden dzien. Skorka jest odklejona od chleba.

A jus ostatni wypiek byl najgorszy. Odwrocilem chleb 'do gory nogami' aby skorka pozostala przyklejona. W rezultacie odkleila sie ze wszsytkich stron. Tak wiec mam osobno srodek chelaba i skorke na okolo.

Co robic aby przy wypieku i stygnieciu skorka sie nie odklejala?
Cytować
0 #78 Małgorzata Zielinska 2015-03-24 11:39
Jak zrobic zaczyn do tego, rownież do innych chlebow zytnich, jest opisane dokładnie w dziale "mamy zakwas i co dalej?" Najlepiej zrobic to w 3 etapach. Po każdym etapie dodania maki i wody zaczyn powinien sie lekko podnieść. Zależnie od warunków moze to trwać od 5-8 godzin.
Cytować
0 #77 Joanna 2015-03-24 10:21
Witam
Bardzo chce zrobić ten chleb ale nigdzie nie mogę znaleźć jak dokładnie robić zaczyn .
Domyślam sie ze skoro zaczynamy 1.5 dnia wcześniej tzn ze te 3 części maki i wody dodajemy co pół dnia ?
Cytować
0 #76 Andrzej 2015-01-27 08:13
Dzień Dobry. W zasadzie piszę do Pani bo po kilku juz latach wypiekania chleba a tym samym hodowli zakwasu. Skuszony obawami że zakwas jest niedobry wyrzuciłem stary sprawdzony na którym chleb wychodził zawsze i rozpocząłem wyrabiać nowy. Na ten nowy zakwas urzywam nowej mąki razowej prosto z młyna (kupiłem worek 25 kg) i zakwas ma po pierwsze mocno octowy zapach. Po drugie chleb jest okropnie kwaśny.
Błagam Panią:) o pomoc poradę co robić? Czy zacząć od nowa z zakwasem? Te dwa nieudane wypieki to chleb z mąki żytniej razowej typ 2000 (z tego samego worka co robię zakwas)
Czy może mi pani doradzić jak wypiekać chleb tylko z mąki typ 2000? jak zmodyfikować Pani przepis na chleb zytni razowy w którym urzywa Pani mąki chlebowej. Co to znaczy mąka chlebowa? jaki to tym mąki? 720?
Cytować
0 #75 Małgorzata Zielinska 2014-10-22 12:34
Jak piszą, ze zakwas to pewnie maja na myśli zaczyn czyli świeżo zrobiony zakwas na bazie starego. To chyba kwestia nazewnictwa, tak myśle..
Cytować
0 #74 joanna 2014-10-22 09:08
piszesz ze chleb zytni w zasadzie powinien byc robiony na zaczynie ,czy w takim razie jezeli mam przepis na chleb zytni na zakwasie I zamiast zakwasu dodam taka sama ilosc zaczynu czy to sie sprawdzi czy jak pizza ze tylko zakwas to nie starac sie ulepszac I dawac zamiennie zaczyn?
dziekuje za odpowiedz.
Cytować
0 #73 aśka ogrodniczka 2013-11-09 18:55
Nie, to nie to samo. Chleb będzie zdecydowanie mniej wyrośnięty. Mam znajomą, która tak postępuje i w jej chleb trudno wbić zęby, jest zupełnie beznadziejny.
Cytować
0 #72 Ola 2013-11-09 18:37
Czy zamiast robienia zaczynu w trzech etapach można dodać po prostu 500 g zakwasu? Jeśli zaczyn i zakwas robię w proporcji 1:1 z tej samej mąki to jest to chyba to samo?
Cytować
+1 #71 MałgorzataZielińska 2013-10-28 10:14
Cytuję Woytek:


Jaki wpływ na czas pieczenia ma ilość form w piekarniku? Mam długie formy i do jednej się mieści chleb z 500g zaczynu + 500g mąki + 300g wody + 100g otrąb (zaparzonych) + 100g słonecznika


Z mojego doswiadczenia wynika, ze ten chleb i kazdy inny mocno razowy najlepiek piec w małej wąskiej formie. Wówczas ma on szanse dopiec sie do środka i efekt lekko mokrego wnetrza jest minimalny.
Wyglada na to, ze Twoja forma jest ogromna, bo aż na 1,5kg ciasta. Ja pieke ten chleb w 3 foremkach o pojemnosci ok 600g. Kiedys upieklam ten chleb w jednej duzej formie i nigdy wiecej..

Wieksza ilość form w piekarniku nie ma chyba bardzo istotnego wpływu na czas, ale jest na pewno najbardziej ekonomicznym sposobem pieczenia. Biorąc pod uwage, że ten chleb moze byc przechowywany dlugo, nie ma wiekszego sensu pieczenie jednorazowo tylko jednej foremki.

Jesli chcesz np podwoić ilość składników ciasta to robisz to od samego początku, tzn: 100g zakwasu, 500g mąki etc...
Cytować
0 #70 Woytek 2013-10-28 09:37
Małgorzato, na razie na czas nauki piekłem po 1 formie chleba, natomiast docelowo chciałem piec 3 formy na raz. Powiedz mi proszę:
1. Jaki wpływ na czas pieczenia ma ilość form w piekarniku? Mam długie formy i do jednej się mieści chleb z 500g zaczynu + 500g mąki + 300g wody + 100g otrąb (zaparzonych) + 100g słonecznika
2. Czy do przygotowania zaczynu potrzebuję 3x50g zaczynu z poprzedniego chleba czy wystarczy 1x50g?

PS. Ten pyszniutki chleb piekłem w niedzielę rano, wieczorem nie wytrzymałem i już się do niego dobrałem, a dziś już sama końcówka została :-) więc 7-8 dni przydatności do spożycia ma się nijak do tempa jego znikania :lol:
Cytować

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Statystyki

Dzisiaj 244

Wczoraj 462

Tydzień 3466

Miesiąc 2260

Wszystkich 12664634