Ikona z chlebem

Zakwas

porady nt. hodowli, wykorzystania i przechowywania zakwasu
bread 2

Pieczywo drożdżowe

proste wypieki, pieczywo na zaczynie
bread 4

Domowa piekarnia

wyposażenie domowej piekarni, dobra mąka, miary i wagi w kuchni
bread 6

Szkolenia z pieczenia

Wspólne pieczenie w małych grupach

Masz pytania?

Jeśli masz pytanie - zadaj je w odpowiednim dziale w komentarzach. Wszyscy mieli na początku podobne problemy i chętnie Ci pomogą.

Odwiedź także mój blog: kuchenne pogawędki

Wasze komentarze

  • Żytni z ziarnami

    karol karol 21.04.2017 07:37
    Czy ma znaczenie, czy po upieczeniu zapakuje go w folie aluminiowa czy polietylenowa? W tej folii ...
     
  • Najprostszy chleb z garnka

    Edyta Edyta 19.04.2017 20:05
    nie namaczaj garnka i bedzie ok!Garnek rzymski trzeba namaczać, to żeliwnego nie trzeba. Ja czasem piekę ...
     
  • Prosty jasny

    Tomasz Tomasz 17.04.2017 06:29
    Dzisiaj robię ten chleb z dodatkiem mąki żyniej razowej. Wg receptury Hamelmana na Vermont sourdough.
     
  • Chleb belgijski

    Monika Monika 16.04.2017 12:51
    Wlasnie po 5 latach wrocilam do tej strony i do tego przepisu. Bardzo sie ciesze,ze nadal tutaj jestes.
     
  • Moje chleby - receptury

    MZ MZ 14.04.2017 11:08
    Chleb zazwyczaj kruszy się, kiedy jest za mało płynów, czyli zbyt gęste ciasto. Często tez początkujący ...

litewski-1

Skladniki (porcja ciasta na 2 formy keksowe):

  • 500g zaczynu z maki żytniej chlebowej
  • 100g otrąb
  • 200g wrzącej wody
  • 2 łyżki kminku
  • 350g maki żytniej razowej (z tego 25g do uprażenia)
  • 150g maki żytniej chlebowej
  • 300g wody letniej (ok. 1,5 szklanki)
  • 1-2 łyżki melasy
  • 1 łyżka soli

 

Zaczyn/ciasto zakwaszone żytnie - 500g

Ja zrobiłam go wieczorem poprzedzającym dzień pieczenia, tzn. dodałam do

  • 50g płynnego aktywnego zakwasu + 130g maki żytniej razowej i 120g wody - odstawiłam na noc ( 8-12 godzin)
  • następnego dnia dodałam 90g maki żytniej i 110g wody, odstawiłam na 3-4 godziny.

Taki zaczyn można użyć do chleba, kiedy się podniesie i jego powierzchnia będzie lekko wkląsła.

Równocześnie wieczorem zalałam 100g otrąb (użyłam świeżo zmielonych przeze mnie ziaren zboża) 200g wrzącej wody, dodając do tej mieszanki
2 łyżki kminku (zmiażdżyłam je lekko przed dodaniem w moździerzu dla lepszego uwolnienia aromatu). Wody należy użyć tyle, żeby cala mąka była wilgotna.

następnego dnia odsypałam ok. 2 łyżki mąki razowej i uprażyłam na suchej patelni aż nabrała brązowego koloru (trzeba uważać żeby nie przypalić!)

Przygotowanie chleba:

następnie wymieszałam w misce ciasto zakwaszone z reszta składników, oprócz soli. Mieszać należy tylko do polaczenia składników, nie za długo. Konsystencja ciasta powinna być dość luźna. Przy mieszaniu mikserem nie może tworzyć się bryła ciasta.

W odrobinie wody rozpuściłam sól, dodałam do ciasta i lekko wymieszałam całość.

Napełniłam ciastem formy prostokątne do połowy ich wysokości, wygładziłam smarując powierzchnie wodą.

Chleb powinien wyrosnąć do podwojenia objętości (u mnie to trwało ok. 3, 5 godziny), po wyrośniąciu należy jeszcze raz wierzch posmarować wodą.

Pieczenie:

Temperatura początkowa piekarnika 250 C.

Piec w tej temperaturze 15 minut z termoobiegiem, potem zmniejszyć do 200 C i jeszcze 30 min już bez termoobiegu, dalej zmniejszyć do 180 C i dopiec ok. 25 minut.

Po upieczeniu wyjąć z foremki, odwrócić i wystudzić. Chleb nadaje się do jedzenia dopiero następnego dnia.

Skórka chleba jest ciemno brązowa, ale nie twarda, a chleb po rozkrojeniu lekko wilgotny, pachnący kminkiem i pyszny!!!

Bardzo polecam.

 

 

 

Komentarze   

0 #44 Marta 2016-11-13 11:07
Melduję, że upiekłam.
Zmniejszyłam trochę proporcje, bo moja blaszka była o 5 cm krótsza. Chlebek wyszedł. Jest aromatyczny, prawie tak dobry jak oryginał ;-)
Dziękuję za przepis, na pewno do powtórzenia.
Cytować
0 #43 Małgorzata Zielinska 2016-11-10 09:53
To ilosc ciasta (1500g) na dwie typowe formy keksowe dl. 26cm wys. 7cm.
Oczywiscie im wieksza ilosc ciasta tym większe trudności z dopieczeniem chleba w środku.
Cytować
0 #42 Marta 2016-11-10 09:25
Dzień dobry, wydaje mi sie, ze moje formy chlebowe będą za małe na taka ilość ciasta. Chciałabym spróbować upiec ten chleb w jednej dużej. O ile orientacyjnie powinnam wydłużyć czas pieczenia? Czy chleb nie spali się z góry? Mam z tym zawsze problem używając wielkiej formy na chleb: czarna góra i mokry w środku. Czy może nie ryzykować i zmniejszyć proporcje? Będę wdzięczna za radę.
Pozdrawiam,
Cytować
-1 #41 decas 2015-05-13 10:10
Ja tez taki przepis gdzies znalazlem na litewskiej stronie, byl z jakies starej ksiazki kucharskiej czy kogos tam,
pamietam ze litwini na tej stronie dyskutowali jak to zrobic niektorzy powiedzieli ze chleb z tego nie wyszeld ale zato dobre placki.

to nadal ten prawdziwy zapach jest tajemnica.

wiem ze niektorzy tez podsmazaja czesc maki i dodaja, ale to nie poprawia zapachu, probowalem tez i kminek podsmazyc by wydal wiecej zapachu, ale jakos to nie to.
no nic bede dalej uporczywie szukac, a to juz tyle lat mija. hmm

pozdrawiam
Cytować
0 #40 Karolina 2015-05-10 11:29
Apropo trudności z krojeniem. Ja uważam, że sporo załatwia dobry nóż do chleba. W Polsce nie ma tradycji używania specjalnego noża do chleba. Często chleb kroimy po prostu jakimś tam dużym nożem jaki mamy pod ręką. Nóż do chleba ma dużą piłkę i naprawdę sprawdza się dos-ko-na-le przy chlebach żytnich razowych.
Cytować
0 #39 Malgorzata Zielińska 2015-05-06 08:20
Przepis na ten chleb w języku litewskim dostałam kiedyś przetłumaczony. Pamietam ze był z dodatkiem drozdzy i miał dużo niejasności. Tak to bywa, bo rzadko tego typu przepisy sa podawane dokładnie zeby mozna je było odtworzyć. Moj przepis zbudowałam tylko na bazie tamtego, ale oryginału juz nie mam.
Cytować
0 #38 decas 2015-05-06 07:05
witam
dlaczego trudno?
czy mogla by pani podac orginalny przepis?
z gory dziekuje
Cytować
0 #37 Malgorzata Zielińska 2015-05-06 06:47
Pachnie kminkiem i ma bardzo przyjemny zapach. Ale czy pachnie jak chleb litewski ze sklepu? Trzeba upiec i przekonać sie :lol:
Cytować
0 #36 decas 2015-05-06 05:21
Czy ten chleb pachnie tak silnie jak litewski?
Cytować
0 #35 decas 2015-05-06 05:19
Cytuję gość:
Ja kupuję taki chleb w gdańsku przy pętli autobusowej w Oliwie :lol:


milo kogos uslyszec z oliwy, czy to ta piekarnia kolo fryzjera co kiedys byl (moze i jest)?
Cytować

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Statystyki

Dzisiaj 226

Wczoraj 634

Tydzień 3532

Miesiąc 14097

Wszystkich 13130136